Περιφερεια

Γιατί αποκλείστηκε η Κόρινθος και πέντε πόλεις της Πελοποννήσου από το φυσικό αέριο

6

Αλυσιδωτές αντιδράσεις προκαλεί η αιφνίδια απένταξη από το πρόγραμμα ανάπτυξης της ΔΕΔΔΑ της τροφοδότησης με φυσικό αέριο έξι μεγάλων πόλεων της Πελοποννήσου, αν και το έργο είχε ενταχθεί στο ΕΣΠΑ της Περιφέρειας και είχε εξασφαλισμένη  χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Όλα ξεκίνησαν όταν η Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ), κατά την έγκριση του νέου πενταετούς προγράμματος 2020-2024 της Δημόσιας Επιχείρησης Δικτύων Διανομής Αερίου (ΔΕΔΔΑ, η οποία είναι θυγατρική της Δημόσιας Επιχείρησης Αερίου – ΔΕΠΑ) απένταξε την Τρίπολη, την Κόρινθο, το Άργος, το Ναύπλιο, την Καλαμάτα και τη Σπάρτη, δηλαδή το σύνολο της Περιφέρειας Πελοποννήσου! Κατά της απόφασης αυτής κατατέθηκε ήδη προσφυγή από την Περιφέρεια Πελοποννήσου, ενώ ανάλογες ενέργειες σχεδιάζει και η ΔΕΔΔΑ, η οποία μελετά νομικές ενέργειες αμφισβήτησης της απόφασης. Πρώτα από όλα, όμως, θα καταθέσει άμεσα αίτηση αναθεώρησης της απόφασης της ΡΑΕ, αναπτύσσοντας ταυτόχρονα την επιχειρηματολογία της, αφενός μεν για την ερμηνεία που δίνει η Αρχή στο 18μηνο, αφετέρου δε για τους αντικειμενικούς λόγους που δεν επέτρεψαν την πρόοδο των εργασιών σε κάθε μία από τις πόλεις που –συνολικά- απεντάσσονται.

Το ιστορικό

Σύμφωνα με το νόμο 4001/2011 (νόμο Μανιάτη) υπήρχε πρόβλεψη το δίκτυο φυσικού αερίου της Πελοποννήσου να δημιουργηθεί αμέσως μόλις ολοκληρωθεί ο αγωγός υψηλής πίεσης «Κόρινθος – Μεγαλόπολη», κόστους 130.000.000 €, που δημιουργήθηκε για την τροφοδοσία της ηλεκτρικής μονάδας 800MW της ΔΕΗ στη Μεγαλόπολη. Ο αγωγός «Κόρινθος – Μεγαλόπολη» ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 2011 και ολοκληρώθηκε το πρώτο εξάμηνο του 2015.

Δύο χρόνια αργότερα (1η Απριλίου 2017), η «ΕΔΑ Λοιπής Ελλάδας» (Εταιρεία Διανομής Αερίου, άλλη θυγατρική της ΔΕΠΑ) με απόφασή της ενέκρινε την ένταξη στο πενταετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης 2017 – 2021 της κατασκευής και λειτουργίας των δικτύων διανομής αερίου στους δήμους Κορινθίων, Άργους, Τριπόλεως, Καλαμάτας και Σπάρτης. Βασική προϋπόθεση για την υλοποίηση του προγράμματος αποτελούσε η χρηματοδότησή του. Έτσι η «ΕΔΑ Λοιπής Ελλάδας» εκπόνησε μελέτη βιωσιμότητας, η οποία κατατέθηκε στην Περιφέρεια Πελοποννήσου για να εξευρεθούν οι απαιτούμενοι πόροι.

Πράγματι, η Περιφέρεια βρήκε από το ΕΣΠΑ 20 εκατομμύρια, ενώ τα υπόλοιπα θα κάλυπτε η ΔΕΔΔΑ είτε με ίδιους πόρους είτε με τραπεζικό δανεισμό, είτε με χρήματα από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων. Μάλιστα, τον περασμένο Σεπτέμβριο παραδόθηκε από την ΔΕΔΔΑ και επίσημα η μελέτη κόστους – οφέλους, όπου περιγραφόταν με ακρίβεια το ύψος της επένδυσης, οι χρηματοδοτικές ανάγκες που έπρεπε να καλύψει η Περιφέρεια, οι τεχνικές λεπτομέρειες που αφορούσαν κάθε πόλη και άλλα στοιχεία. Σύμφωνα με τη μελέτη, οι τέσσερις πόλεις (Κόρινθος, Άργος, Ναύπλιο, Τρίπολη) που είναι πάνω στον αγωγό «Κόρινθος-Μεγαλόπολη» θα τροφοδοτούνταν με πεπιεσμένο αέριο κατευθείαν από τον αγωγό, ενώ Σπάρτη και Καλαμάτα θα τροφοδοτούνταν με υγροποιημένο αέριο (από τη Ρεβυθούσα, ένα μικρό νησί του Σαρωνικού, στον κόλπο Πάχης Μεγάρων όπου βρίσκεται τερματικός σταθμός υγροποιημένου αερίου)

Τον περασμένο Φεβρουάριο ο Κωστής Χατζηδάκης, μιλώντας σε κομματική εκδήλωση της ΔΗΜ. ΤΟ ΝΔ Σικυωνίων επανέλαβε πως αποτελεί προσωπική του δέσμευση να συνδεθεί η Κορινθία με το δίκτυο Φυσικού Αερίου, ενώ ανάλογες δηλώσεις για την Αρκαδία είχε κάνει και ο Κώστας Βλάσσης. Το ενδιαφέρον ωστόσο, είναι πως στην δήλωσή του ο κ. Χατζιδάκης τόνιζε πως αυτό θα γίνει είτε από την ΔΕΔΔΑ, είτε από …ιδιώτη!

Γιατί η ΡΑΕ απένταξε τις πέντε πόλεις

Το ερώτημα είναι γιατί η ΡΑΕ απένταξε τις πέντε πόλεις.

Σύμφωνα με την ανακοίνωση του υπουργείου Ενέργειας «με νόμο που ψήφισε η προηγούμενη κυβέρνηση, προβλέπεται ότι στις άδειες διαχείρισης και διανομής φυσικού αερίου, που έχει χορηγήσει η ΡΑΕ στη ΔΕΔΑ, η τελευταία παύει να αποτελεί φορέα υλοποίησης στην περίπτωση που εντός 18 μηνών δεν υλοποιηθούν τα έργα σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα. Σε περίπτωση που παρατηρούνται καθυστερήσεις, ο Κανονισμός Αδειών της ΡΑΕ δίνει τη δυνατότητα σε άλλες ενδιαφερόμενες εταιρίες που πληρούν τις σχετικές προϋποθέσεις καταθέσουν αίτηση στο Ρυθμιστή για να αναπτύξουν δίκτυα διανομής φυσικού αερίου…».

Ωστόσο στην παράγραφο 3β του άρθρου 80Γ του ν. 4001/2011, τον οποίο επικαλείται η ΡΑΕ, προβλέπεται ρητά ότι τα έργα απεντάσσονται μόνο αν «έχουν παρέλθει 18 μήνες, χωρίς να έχει ολοκληρωθεί η προβλεπόμενη από το χρονοδιάγραμμα που περιέχεται στην Άδεια Διανομής ανάπτυξη του Δικτύου».
Με βάση τον προγραμματισμό που έχει καταθέσει η ΔΕΔΔΑ τα έργα στην Πελοπόννησο θα έχουν ολοκληρωθεί στις 31-12-2023. Από την ημερομηνία αυτή και μετά ξεκινά να μετρά το 18μηνο εντός του οποίου, αν δεν έχουν ολοκληρωθεί τα έργα, η ΡΑΕ έχει δικαίωμα να τα απεντάξει.
Με απλά λόγια, η ρητή πρόβλεψη του νόμου για απένταξη του έργου μετά την συμπλήρωση 18μήνου, αναφέρεται  στην  ολοκλήρωση του συνόλου του έργου, και όχι όπως αυθαίρετα ερμηνεύεται από την ΡΑΕ στην «ολοκλήρωση της πρώτης φάσης του έργου».

Το ενδιαφέρον εδώ είναι ότι όποιες πόλεις εξαιρούνται από το πρόγραμμα της ΔΕΔΔΑ μπορούν να ικανοποιηθούν από οποιονδήποτε ιδιώτη ζητήσει από τη ΡΑΕ να τροφοδοτήσει εκείνος την πόλη, υπό την προϋπόθεση ότι τηρήσει τις προϋποθέσεις και θα εξασφαλίσει επάρκεια και λογικά τέλη για τους καταναλωτές. Οι πληροφορίες θέλουν την Τρίπολη και την Κόρινθο να έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον σε ιδιωτική εταιρεία, που δραστηριοποιείται στον κλάδο. Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Koritnhia.net.gr πρόκειται για την εταιρεία Edil, η οποία έχει ήδη αναλάβει το αντίστοιχο έργο στην Θεσσαλία.

Τις πληροφορίες αυτές, ουσιαστικά, επιβεβαίωσε ο δήμαρχος Κορινθίων Βασίλης Νανόπουλος, ο οποίος μιλώντας στο korinthia.net.gr έδωσε την είδηση πως έχει ξεκινήσει έναν κύκλο επαφών: «πριν από μία περίπου εβδομάδα, εκδήλωσα επίσημα το ενδιαφέρον του δήμου να συνδεθεί η Κόρινθος με το φυσικό αέριο», μας είπε χωρίς να θελήσει να μπει σε περισσότερες λεπτομέρειες για το ποιος θα είναι ο ενδιαφερόμενος. «Έχει ξεκινήσει η σχετική αλληλογραφία μέσω της οποίας ζητώ να μάθω τι ενέργειες πρέπει να γίνουν προκειμένου να ενταχθούμε στον σχεδιασμό».

Ίσως εκεί βρίσκεται και η αφορμή για τις αιχμές που άφησε καταφανώς ο περιφερειάρχης Πελοποννήσου Παναγιώτης Νίκας, κατά την διάρκεια τόσο της συνέντευξης Τύπου που προκάλεσε, όσο και των δηλώσεων που έκανε στο περιθώριο της συνάντησης για το Αστεροσκοπείο Κρυονερίου.

«Επιλέγουμε να πάμε με τη ΔΕΔΔΑ γιατί αυτό εξυπηρετεί το συμφέρον της Περιφέρειάς μας. Επιλέγουμε την δημόσια επιχείρηση γιατί το φυσικό αέριο έχει και την κοινωνική του διάσταση, όπως το νερό και ο ηλεκτρισμός και συνδέεται με την ανάπτυξη, με την ανταγωνιστικότητα, με την ποιότητα ζωής», σημείωσε χαρακτηριστικά ο περιφερειάρχης, καθιστώντας απολύτως σαφές, ότι, «τα 20.000.000 ευρώ που έχει δεσμεύσει η Περιφέρεια για την επέκταση του δικτύου προορίζονται αποκλειστικά και μόνο για την ΔΕΔΔΑ».
Ο κ. Νίκας επέμεινε ακόμη «να πάει όλη η Πελοπόννησος μαζί, σε έναν διαγωνισμό, γιατί δεν υπάρχουν πόλεις πρώτης και δεύτερης κατηγορίας…». Έκανε ακόμα αναφορά -πέραν από το κοινωνικό όφελος- και στο πλεονέκτημα ανταγωνιστικότητας που θα έχουν οι επιχειρήσεις (ξενοδοχεία, βιομηχανίες κ.λπ) που θα συνδεθούν με το φυσικό αέριο και το οποίο μπορεί να φτάνει και το 40%. 

Τι μέλλει γενέσθαι

Στο δια ταύτα: Θα έρθει το φυσικό αέριο στην Πελοπόννησο; Και ποιος θα το φέρει;

Αυτά είναι μάλλον τα λάθος ερωτήματα. Πρώτον γιατί το φυσικό αέριο θα έρθει, αργά ή γρήγορα. Πιθανότατα θα καθυστερήσει λίγο, αλλά όχι πολύ. Δεύτερον, επειδή το «ποιος θα το φέρει», αν δηλαδή θα είναι ιδιώτης ή δημόσιος φορέας δεν έχει σημασία, καθώς και η ΔΕΠΑ -η μητρική της ΔΕΔΔΑ, όπως είπαμε- είναι θέμα χρόνου να ιδιωτικοποιηθεί. Στην περίπτωση της Πελοποννήσου όλα –και κυρίως η απουσία ξεκάθαρης αναφοράς από τον Κώστα Χατζηδάκη στην Βουλή- δείχνουν πως το project θα αναλάβει ιδιώτης

Το σωστό ερώτημα το έθεσε ο κ. Νίκας στις δηλώσεις του και αφορά το τιμολόγιο με το οποίο θα πωλούνται οι υπηρεσίες της χρήσης του Φυσικού Αερίου. Αυτό είναι που πρέπει να μας απασχολεί. Σε αυτό το ερώτημα, πάντως, απαντά μάλλον η ίδια η ΡΑΕ, η οποία ούτως ή άλλως διαθέτει τα όπλα για να κρατήσει τις τιμές σε ένα επίπεδο που να εξυπηρετεί τον καταναλωτή. Ούτως ή άλλως όμως είναι ένα ερώτημα στο οποίο θα απαντήσουμε αργότερα.

Την ιστορία της Νέας Κορίνθου φέρνει στο επίκεντρο το Λαογραφικό Μουσείο Κορίνθου – Το πλάνο της ανακαίνισης του

Previous article

Κάια Γκέρμπερ: Η κόρη της Σίντι Κρόφορντ με τα 5.5 εκατ ακολούθους ποζάρει στο ιερό του Δία στη Νεμέα ως σύγχρονη Ελληνίδα θεά (8 φωτο)

Next article

You may also like

6 Comments

  1. […] για την απένταξη του έργου φυσικού αερίου (αναλυτικό ρεπορτάζ εδώ) από τον προγραμματισμό κατέθεσαν οι βουλευτές […]

  2. […] θα γίνει από την ΔΕΔΔΑ και όχι από ιδιωτικό φορέα, επιβεβαιώνοντας ουσιαστικά το ρεπορτάζ του korinthia.net.gr. Συγκεκριμένα ο κ. Χατζηδάκης υποστήριξε πως «η ΔΕΔΑ […]

  3. […] παραμένει απολύτως ανυποχώρητη στην θέση της για το φυσικό αέριο, διατύπωσε ο Παναγιώτης Νίκας, χθες, από την Τρίπολη: […]

  4. […] τις εξαιρετικά θετικές εξελίξεις στην υπόθεση του φυσικού αερίου στην Περιφέρεια Πελοποννήσου από την ΔΕ∆Α (Δημόσια […]

  5. […] πρώτη απο όλες τις πόλεις της Πελοποννήσου. Όπως είχε αποκαλύψει το korinthia.net.gr από τις 13 Μαΐου ο δήμαρχος Κορινθίων Βασίλης Νανόπουλος, βλέποντας […]

Comments are closed.