ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η «μάχη» του online delivery έχει τις πρώτες απώλειες

0

Δημήτρης Μαλλάς

Τα μέτρα αντιμετώπισης του κορωνοϊού και ειδικά η περίοδος της «καραντίνας» έδωσαν σημαντική ώθηση στις παραγγελίες καφέ και φαγητού μέσω του Διαδικτύου και apps, αλλά η αγορά του online delivery παρουσίαζε ούτως ή άλλως ανοδική πορεία με τον ανταγωνισμό να είναι ιδιαίτερα έντονος. 

Ανταγωνισμός που δείχνει να έχει πλέον τις πρώτες απώλειες του με το Skroutz Food, την online υπηρεσία παραγγελιών φαγητού της γνωστής πλατφόρμας σύγκρισης τιμών και ηλεκτρονικού εμπορίου, να είναι η πιο πρόσφατη.

Σύμφωνα με τα διαθέσιμα στοιχεία από έρευνα, τα οποία προέρχονται από το Εργαστήριο Ηλεκτρονικού Εμπορίου (ELTRUN) του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, η αγορά των online παραγγελιών φαγητού εκτιμάτο ότι θα έφθανε το 2020 στα 500 εκατ. ευρώ, αντιπροσωπεύοντας περίπου το 25% της συνολικής αγοράς των ψητοπωλείων -ποσοστό που εκτιμάται ότι έχει αυξηθεί δεδομένων των συνθηκών.

Επιπλέον, οι μεγάλες online πλατφόρμες παραγγελιών έχουν πλέον αρχίσει να επεκτείνονται και στο χώρο των σούπερ μάρκετ, δίνοντας μία νέα διάσταση στους τρόπους αξιοποίησης τους αλλά και διαμορφώνοντας νέες τάσεις όσον αφορά στις καταναλωτικές συμπεριφορές.

Η μεγαλύτερη πλατφόρμα δεν είναι άλλη από το efood, την πρωτοκαθεδρία του οποίου αποφάσισε να αμφισβητήσει το Skroutz το καλοκαίρι του 2019 οπότε και λάνσαρε το Skroutz Food. Περίπου την ίδια περίοδο εμφανίστηκε και το Box από την Cosmote. Το Box έδειξε να έχει μεγαλύτερη απήχηση, αξιοποιώντας την πελατειακή βάση της Cosmote και με μεγάλο ατού τα δωρεάν GBs που προσφέρει -για σύντομο χρονικό διάστημα- στους πελάτες της Cosmote που κάνουν παραγγελίες.

Το αποτέλεσμα ήταν η ανακοίνωση την περασμένη εβδομάδα σύμφωνα με την οποία το Skroutz Food «μετακομίζει» από τις 2 Νοεμβρίου στο Box. Κάτι που σημαίνει ότι οι χρήστες του Skroutz Food, που είτε επισκέπτονται το site, είτε χρησιμοποιούν την εφαρμογή της υπηρεσίας, θα μεταφέρονται στην πλατφόρμα του Box, όπου θα μπορούν να κάνουν τις παραγγελίες τους σε φαγητό και καφέ.

Cosmote και Skroutz επέλεξαν να εισέλθουν στην αγορά του online delivery εκτιμώντας ότι υπήρχε περιθώριο για έναν δεύτερο «παίκτη» πέραν του efood, το οποίο είχε ουσιαστικά εξαλείψει μέσα από εξαγορές τους βασικούς ανταγωνιστές του. Το efood ξεκίνησε την λειτουργία του το 2012 και το 2015 εξαγοράστηκε από την γερμανική Delivery Hero. Η τελευταία, μέσω της ταυτόχρονης εξαγοράς της τουρκικής Yemek Sepeti, απέκτησε και το 50% του clickdelivery.gr, του βασικού ανταγωνιστή εκείνη την περίοδο του efood. Στη συνέχεια εξαγοράστηκε και το υπόλοιπο 50% και οι δύο πλατφόρμες ενοποιήθηκαν. Το 2018, η Delivery Hero εξαγόρασε και το Deliveras.gr, δημιουργώντας έτσι έναν «παίκτη» που εκείνη τη στιγμή δεν φαινόταν να έχει αντίπαλο.

Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι η πλατφόρμα που ξεκίνησε πρώτη, το «μακρινό» 2006, ήταν το Delivery.gr με έδρα -τότε- την Πάτρα, το οποίο συνεχίζει να δηλώνει παρών ως μέλος του ομίλου Μούχαλη που λειτουργεί και το e-kioskys.gr.

Αυτή τη στιγμή, εκτός του efood και του Box, ο «παίκτης» που δείχνει πιο δυνατός από τους υπόλοιπους είναι η φινλανδική Wolt, η οποία έκανε την εμφάνιση της στην ελληνική αγορά στις αρχές του 2019 με ένα λίγο διαφορετικό μοντέλο.

Η διαφοροποίηση της Wolt έγκειται στο ότι χρησιμοποιεί δικό της στόλο οχημάτων για την παράδοση των παραγγελιών. Κάτι που σημαίνει ότι προσφέρει έναν εναλλακτικό τρόπο πώλησης σε εστιατόρια τα οποία δεν ήθελαν να απασχολούν εργαζόμενους για delivery παραγγελιών.

Η αρκετά καλή αποδοχή του μοντέλου της Wolt είχε ως αποτέλεσμα να ακολουθήσει το παράδειγμα της και να αποκτήσει δικό της στόλο από μηχανάκια και το efood, ενώ ανάλογα πλάνα έχει και το Box.

Ο αριθμός των καταστημάτων εστίασης που είναι σε κάποια από τις πλατφόρμες είναι δύσκολο να καθορισθεί δεδομένου ότι πολλές επιχειρήσεις συνεργάζονται με δύο ή και τρεις πλατφόρμες.

Σύμφωνα με πληροφορίες, το efood έχει πάνω από 9000 επιχειρήσεις σε 90 πόλεις στην Ελλάδα, ενώ το Box ανακοίνωσε πρόσφατα περίπου 5000 καταστήματα σε 30 πόλεις.

Πρακτικά, πλέον θεωρείται πολύ δύσκολο για οποιοδήποτε κατάστημα εστίασης να μπορεί να αντέξει τον ανταγωνισμό αν δεν συνεργάζεται με κάποια από τις online πλατφόρμες, παρά την προμήθεια που παίρνουν.

Ειδικά, όταν στις νεαρές ηλικίες θεωρείται αδιανόητο να παραγγείλουν από το τηλέφωνο έχοντας προηγουμένως ελέγξει το μενού από το φυλλάδιο που βρήκαν στην πόρτα του σπιτιού τους.

Η υψηλή δημοτικότητα των online πλατφορμών delivery προσέλκυσε το ενδιαφέρον των σούπερ μάρκετ, τα οποία κατά την περίοδο της «καραντίνας» δεν ήταν σε θέση να ανταποκριθούν στη ζήτηση για αποστολή παραγγελιών μέσω Διαδικτύου.

Πρώτη κίνηση ήταν αυτή του Σκλαβενίτη με το efood, ενώ οι πληροφορίες λένε ότι το Box πρόκειται να συνεργαστεί με τις αλυσίδες Μασούτη και Κρητικός. Κάτι που σημαίνει ότι η «μάχη» πρόκειται να ενταθεί περαιτέρω τους επόμενους μήνες και να δούμε ακόμη περισσότερες προσφορές και κινήσεις από τους «παίκτες».

Πηγή: cnn.gr

admin

Σε 5 πόλεις της Περιφέρειας Πελοποννήσου η “14η Ευρωπαϊκή Νύχτα Χωρίς Ατυχήματα”

Previous article

Βλάσης Τσοτσώνης: Το έργο του ζωγράφου των αγγέλων από το Βέλο.

Next article

You may also like

Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *