ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ

Αρχαίο Λιμάνι Κεγχρεών: ποιες εργασίες τελούνται τώρα

0

Το Αρχαίο Λιμάνι των Κεγχρεών επισκέφτηκε χτες ο αντιπεριφερειάρχης Τάσος Γκιολής, μαζί με στελέχη των υπηρεσιών της ΠΕ Κορινθίας. Εκεί συναντήθηκε με την την προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων (ΕΦΑ) Κορινθίας Παναγιώτα Κασίμη και τον πολιτικό μηχανικό της ΕΦΑ Κορινθίας Νίκο Σιδηρόπουλο, προκειμένου να συζητήσουν για τις απαιτούμενες εργασίες για την «Στερέωση, Αποκατάσταση και Ανάδειξη Κατάλοιπων του Αρχαίου Λιμένα Κεγχρεών».

Αυτή τη στιγμή το κύριο ζήτημα αφορά την διασφάλιση της σύνδεσης των βόρειων και νότιων άκρων του λιμένα.

Ως γενικότεροι στόχοι των παρεμβάσεων περιγράφονται ακόμα η συντήρηση καταλοίπων, αναστήλωση μελών και διαμόρφωση ανασκαμμένων χώρων, ο αρχαιολογικός περίπατος, η οριοθέτηση με επιπλέοντα στοιχεία του περιγράμματος των κτιρίων, η κατασκευή μακέτας του αρχαίου λιμανιού και η πρόταση διαμόρφωσης χώρου θέασης του αρχαίου λιμένα. .

Οι Κεγχρεές ήταν το ανατολικό επίνειο της αρχαίας Κορίνθου, το προς τον Σαρωνικό κόλπο. Το άλλο, προς τον Κορινθιακό, ήταν το Λέχαιο. Πήραν τα ονόματά τους από τα μυθολογικά πρόσωπα Κεγχρίας και Λέχης, γιούς του Ποσειδώνα και της κόρης του Αχελώου Πειρήνης. Το λιμάνι του Λεχαίου επικοινωνούσε με το Ιόνιο και τη δυτική Μεσόγειο και το λιμάνι των Κεγχρεών με το Αιγαίο, τη Μικρά Ασία και τον κόσμο της Ανατολικής Μεσογείου. Συντέλεσαν και τα δυο με τη διακίνηση ιδεών, αντιλήψεων, προϊόντων και τις εμπορικές συναλλαγές στην ανάπτυξη της Αρχαίας Κορίνθου και στη μετατροπή της σε μια από τις πλουσιότερες πόλεις της Αρχαίας Ελλάδας.

Τα ερείπια των λιμενικών κατασκευών που είναι για πολλούς αιώνες βυθισμένα στη θάλασσα ή καταχωμένα στην παραλία ανασκάφτηκαν εν μέρει, διερευνήθηκαν και ερμηνεύτηκαν από τους αρχαιολόγους της Αμερικάνικης Σχολής Κλασικών Σπουδών, από το 1963 έως το 1968.

Το λιμάνι των Κεγχρεών εκτάσεως περί τα 30 στρέμματα διαμορφώθηκε τον 2ο αι. μ.Χ. σε σχήμα πετάλου με την κατασκευή δύο τεχνητών μώλων, τα άκρα των οποίων απείχαν περίπου 100 μ. Κατασκευάστηκε με τον ελληνικό τρόπο των φυσικών δόμων σε κατακόρυφες στήλες, οι οποίες ήταν ασύνδετες μεταξύ τους και όχι με τον ρωμαϊκό τρόπο κατασκευής τεχνητών δόμων από σκυρόδεμα με χρήση υδραυλικού κονιάματος. Ο ρωμαϊκός τρόπος ήταν ο κύριος τρόπος κατασκευής λιμενικών έργων αυτήν την εποχή.

Κατά μήκος της αποβάθρας υπήρχαν λιμενικές εγκαταστάσεις, αποθήκες και καταστήματα, των οποίων τα κατάλοιπα σώζονται σε κατάσταση ερειπίων, άλλα στο χερσαίο χώρο και άλλα καταβυθισμένα. Στις ρίζες των δύο μώλων αναγνωρίστηκαν δύο δημόσια κτήρια, τα οποία ταυτίστηκαν με τα ιερά, που αναφέρονται από τον Παυσανία: της Ίσιδος στο νότιο μώλο και της Αφροδίτης στο βόρειο.

Οι Κεγχρεές συνδέθηκαν με τη δραστηριότητα του Αποστόλου Παύλου. Εδώ δημιουργήθηκε μια από τις πρώτες Εκκλησίες (Επισκοπή), γνωστή από την προς Ρωμαίους επιστολή του, στην οποία συστήνει τη διάκονο της εκκλησίας Φοίβη. Από αυτό το λιμάνι απέπλευσε για την Έφεσο ο Απόστολος Παύλος το 51 μ.Χ. Η Επισκοπή των Κεγχρεών παραμένει γνωστή περίπου μέχρι τον 7ο μ.Χ. αιώνα

Οι ανασκαφείς έχουν αναγνωρίσει διαδοχικές οικοδομικές φάσεις των αρχαίων ιερών μέχρι και τον 6ο αι. μ.Χ., οπότε εγκαταλείπεται το λιμάνι. Συνδέουν τις μεγάλες οικοδομικές αλλαγές αφ΄ ενός με μεγάλους ιστορικούς σεισμούς που προκάλεσαν σημαντικές καταβυθίσεις στην περιοχή, αφ΄ ετέρου με τις μεγάλες κοινωνικές αλλαγές και ιδίως μετά την επικράτηση του χριστιανισμού, όταν το ιερό της Ίσιδος μετετράπη σε χριστιανικό ναό.

Δημητσάνα: Οι μπαρουτόμυλοι που τροφοδότησαν την επανάσταση και η προδοσία

Previous article

Η τουρκική παραβατικότητα αναδείχθηκε στη γερμανική Βουλή – Προτάσεις για την ανάκληση της αδειοδότησης εξαγωγής των έξι υποβρυχίων

Next article

You may also like

Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *