ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Ερώτηση στην Βουλή από το ΚΙΝΑΛ για τις καταπτώσεις στην Διώρυγα

0

Τεράστιο πρόβλημα με σοβαρές οικονομικές επιπτώσεις έχει προκύψει από τη διακοπή της λειτουργίας της διώρυγας της Κορίνθου λόγω μεγάλων και συνεχιζόμενων καταπτώσεων πρανών.

Τεράστιες είναι οι ευθύνες των Κυβερνήσεων τα τελευταία έξι χρόνια που απέφυγαν και αμέλησαν να κάνουν τις αναγκαίες παρεμβάσεις στα πρανή, βασιζόμενες σε προηγούμενες πρακτικές και μελέτες, παρεμβάσεις που θα είχαν μικρότερο κόστος, θα λειτουργούσαν προληπτικά και θα απέτρεπαν το σημερινό κλείσιμο της διώρυγας. Αντίθετα οι όποιες επεμβάσεις χρειάστηκαν έγιναν από μη εξειδικευμένο προσωπικό και χωρίς τεχνική μελέτη, επιβαρύνοντας την ήδη προβληματική ευστάθεια των πρανών. 

Παρόλο που υπήρχαν αρκετές κατολισθήσεις χωμάτινων όγκων από τον Φεβρουάριο του 2018 που μπορούσαν να θέσουν σε κίνδυνο διερχόμενα πλοία και επιβαίνοντες σε αυτά, η κυβέρνηση ενήργησε όταν η κατάσταση έφτασε στο απροχώρητο. Με λίγα λόγια, έπρεπε να κλείσει η διώρυγα για να κινητοποιηθεί.

Τονίζεται ότι ακόμη και σήμερα τα μέτρα ασφαλείας εξακολουθούν να είναι από ελλιπή έως ανύπαρκτα σε πολλά σημεία κατά μήκος της διώρυγας. Εμφανής είναι και η απουσία προστατευτικών μπαρών, περίφραξης, προειδοποιητικών – απαγορευτικών πινακίδων που θέτουν σε κίνδυνο κατοίκους και επισκέπτες της περιοχής, την στιγμή που το τελευταίο θανατηφόρο ατύχημα ανήλικου παιδιού έγινε πριν ένα χρόνο περίπου.

Επίσης, έχουμε ενημερωθεί ότι δεν υπάρχει σε ισχύ πιστοποίηση καταλληλόλητας για τις βυθιζόμενες γέφυρες Ισθμίων – Ποσειδωνίας ούτε για την γέφυρα στο βιολογικό καθαρισμό, ούτε για τα περισσότερα ρυμουλκά, ενώ χρειάζεται να γίνει έλεγχος της στατικής επάρκειας των βάθρων στις βυθιζόμενες γέφυρες (Ισθμίων – Ποσειδωνίας). Επιπλέον, στην είσοδο της διώρυγας στην περιοχή των Ισθμίων η βυθιζόμενη γέφυρα που εξυπηρετεί τους κατοίκους της περιοχής έχει βλάβη που δεν έχει αποκατασταθεί για περισσότερο από ένα χρόνο, με αποτέλεσμα η κίνηση οχημάτων και πεζών να γίνεται από το ένα ρεύμα εκ περιτροπής.

Στην προσπάθεια να καλυφθούν οι «εγκληματικές ευθύνες» από την προγενέστερη κυβερνητική αδράνεια που οδήγησαν στο κλείσιμο της διώρυγας, γίνονται οι παρακάτω ενέργειες. Αρχικά μέρος της διώρυγας κηρύχτηκε σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης (α.α. 15007/28-1-21) με απόφαση του περιφερειάρχη Πελοποννήσου. Στη συνέχεια εξαγγέλλονται και εγκρίνονται καθυστερημένα, μελέτες και κονδύλια για την αποκατάσταση των πρανών της διώρυγας  και την δημιουργία μηχανισμού παρακολούθησης και περιφράξης. Το οξύμωρο είναι ότι υπηρεσία επιθεώρησης πρανών με κάμερες και επιτόπου καθημερινό έλεγχο από εκπαιδευμένο προσωπικό υπήρχε μέχρι πριν λίγα χρόνια, για αυτό άλλωστε δεν είχε χρειαστεί να κλείσει η γέφυρα για μεγάλο χρονικό διάστημα, αφού οι επεμβάσεις στα πρανή γίνονταν έγκαιρα και προληπτικά.  Επιπλέον ενώ για την περίφραξη του χώρου και φωτισμού είχε βγει και η σχετική άδεια το 2015 και είχαν ξεκινήσει οι σχετικές εργασίες τελικά το έργο εγκαταλείφθηκε.

Παράλληλα η κυβέρνηση αποφασίζει η ΑΕ Διώρυγας Κορίνθου, μεταξύ άλλων αρμοδιοτήτων, να εξακολουθεί να ασκεί και τη συντήρησης της διώρυγας καθώς και των υπερκείμενων έργων αυτής (Γέφυρα Βιολογικού Καθαρισμού). Μια απόφαση που δημιουργεί πολλά ερωτήματα γιατί προφανώς η σημερινή εικόνα της διώρυγας αποδεικνύει ότι η εταιρεία κρίνεται ανεπαρκής στον συγκεκριμένο ρόλο. Επιπλέον, από την σημερινή κατάσταση πολλά ερωτήματα προκύπτουν για τις εργασιακές συνθήκες – κινδύνους στη διώρυγα.

Η κακή διαχείριση – εγκατάλειψη της διώρυγας και της περιουσίας της (δεκάδες σπίτια, μαγαζιά, εκτάσεις, κτλ) και το προσωρινό της κλείσιμό, προφανώς οδηγούν στην προσωρινή υποτίμηση της αξίας της. Μηδενίζουν προσωρινά τα έσοδα της, έχουν οικονομικό και εθνικό κόστος. Λαμβάνοντας υπόψιν ότι η διώρυγα ανήκει στο υπερταμείο καταλαβαίνουμε ότι είναι υπαρκτός ο κίνδυνος να ξεπουληθεί σε ιδιώτη.

Το ζήτημα όμως είναι ότι η συγκεκριμένη διώρυγα είναι μια σημαντική λιμενική υποδομή που ενώνει το Ιόνιο με το Αιγαίο και εξυπηρετεί πλήθος εμπορικών – τουριστικών πλοίων και μαζί με την Διώρυγα του Παναμά και του Σουέζ αποτελούν τις τρεις τεχνικές διώρυγες που υφίστανται σήμερα στον κόσμο. Σύμφωνα με προηγούμενη μελέτη που υπάρχει με τις κατάλληλες παρεμβάσεις θα μπορούσαν και μεγαλύτερα πλοία να διέλθουν στον ισθμό υπερ-τριπλασιάζοντας τα έσοδα της.

Tέλος, για να προστατευθεί – αναδειχθεί το σύνολο της περιουσίας και της στρατηγικής προοπτικής της διώρυγας, τη μελέτη, το συντονισμό και την επίβλεψη των εργασιών της διώρυγας έπρεπε να είχαν αναλάβει από κοινού τα συναρμόδια Υπουργεία σε συνεργασία και διαβούλευση με φορείς της τοπικής κοινωνίας.

Δεδομένου ότι το συγκεκριμένο, έργο έχει μη οικονομικά μετρήσιμη εθνική, πολιτιστική και ιστορική αξία.

Ερωτώνται οι κ.κ. Υπουργοί:

  1. Λαμβάνοντας υπόψιν ότι η επένδυση στη διώρυγα θα έχει μακροχρόνια ανταποδοτικά έσοδα, σκοπεύετε να παρέμβετε μόνο με τις άμεσα αναγκαίες επεμβάσεις για μια προσωρινή αποκατάσταση της ζημιάς στοχεύοντας στην γρήγορη επαναλειτουργία της ή να επενδύσετε στρατηγικά μετατρέποντας την διώρυγα σε ένα σύγχρονο έργο λιμενικής και τουριστικής υποδομής  σύμφωνο με τις απαιτήσεις της εποχής μας, αξιοποιώντας ακόμα και ευρωπαϊκή χρηματοδότηση;
  2. Ποιο είναι το εκτιμώμενο κόστος και χρονοδιάγραμμα για την ολοκλήρωση της μελέτης, του έργου αποκατάστασης των πρανών και της επαναλειτουργίας της διώρυγας; Γνωρίζετε για την ύπαρξη και τα συμπεράσματα ανάλογων προηγούμενων μελετών και πως σκοπεύετέ να τις αξιοποιήσετε;
  3. Με ποια διαδικασία θα γίνουν οι αναθέσεις μελετών – έργων αποκατάστασης;
  4. Για ποιο λόγο δεν έγιναν παρεμβάσεις στα πρανή της διώρυγας σε προγενέστερο χρόνο, βασιζόμενες σε προηγούμενες πρακτικές και μελέτες και με μικρότερο κόστος που θα οδηγούσαν και στην αποφυγή του κλεισίματος της διώρυγας;
  5. Υπάρχει πιστοποίηση καταλληλόλητας για τις βυθιζόμενες γέφυρες ισθμίων –  Ποσειδωνίας και για την γέφυρα στο βιολογικό καθαρισμό; Πότε πιστοποιήθηκαν τελευταία φορά και από ποιόν φορέα; Πότε έγινε τελευταία φορά έλεγχος της στατικής επάρκειας βάθρων στις γέφυρες ισθμίων –  Ποσειδωνίας; Ποιος είναι ο σχεδιασμός και το χρονοδιάγραμμα για την αποκατάσταση της ζημιάς στη βυθιζόμενη γέφυρα στην περιοχή των Ισθμίων;
  6. Πόσα ρυμουλκά πλοία υπάρχουν; Πόσα είναι λειτουργικά και πιστοποιημένα;
  7. Με ποιο μηχανισμό ελέγχεται μέχρι σήμερα η κατάσταση των πρανών;
  8. Ποιος είναι ο σχεδιασμός για τα μέτρα ασφαλείας κατά μήκος της διώρυγας και ποιο το χρονοδιάγραμμα υλοποίησης του;
  9. Πότε έγινε ο τελευταίος έλεγχος για τις συνθήκες εργασίας – κινδύνους από το ΣΕΠΕ;
  10. Τι σκοπεύετε να κάνετε με τους εργαζόμενους το διάστημα που θα είναι κλειστή η διώρυγα;
  11. Λαμβάνοντας υπόψιν ότι η διώρυγα της Κορίνθου είναι ένα δημοφιλές τουριστικό αξιοθέατο, το δεύτερο σε επισκεψιμότητα στην Ελλάδα  και ότι έχει στη κατοχή της τεράστια περιουσία τι σκοπεύετε να κάνετε για την αξιοποίηση της διώρυγας της Κορίνθου και της περιουσίας της;
  12. Με ποιο τρόπο εγγυάστε ότι η διώρυγα και η περιουσία της δεν θα ξεπουληθούν σε ιδιώτη εξαιτίας της προσωρινής απαξίωσης και υποτίμησης της;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Ανδρέας Πουλάς

Χρήστος Γκόκας

Γιώργος Μουλκιώτης

Κώστας Σκανδαλίδης

Βασίλης Κεγκέρογλου

Κοροναϊός : Η Ελλάδα προτελευταία σε 24 χώρες στην πρόθεση εμβολιασμού

Previous article

ΣτΕ: «Παγώνουν» προσωρινά τα πρόστιμα της ΕΛ.ΑΣ. των 300 ευρώ μέχρι να κριθεί η συνταγματικότητά τους

Next article

You may also like

Comments

Comments are closed.