Περιφερεια

Δεύτερο “ΟΧΙ” από την Κομισιόν στην χρηματοδότηση της ΣΔΙΤ για τα σκουπίδια!

0

Χωρίς ευρωπαϊκή χρηματοδότηση μένει, όπως όλα δείχνουν, το μεγάλο έργο της διαχείρισης των απορριμμάτων της Πελοποννήσου μέσω της περίφημης ΣΔΙΤ, που περίμενε 62,5 εκατομμύρια ευρώ από πόρους της Ευρωπαϊκής Ενωσης. Η απειλή διατυπώνεται πλέον και σε έγγραφο της Περιφέρειας Πελοποννήσου που αποκαλύπτει η Εφημερίδα των Συντακτών και αναφέρει ότι το έργο δεν είναι πλέον επιλέξιμο! Και βέβαια το ζήτημα είναι απο που θα βρεθούν οι πόροι για το συγκεκριμένο έργο.

Ειδικότερα στο έγγραφο της Περιφέρειας, όπως σημειώνει η ΕφΣυν, αναφέρεται ότι «κατά τη νέα Προγραμματική Περίοδο 2021-2027, σύμφωνα με την πρόταση Κανονισμού του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και του Συμβουλίου για το Ευρωπαϊκό Ταμείο Περιφερειακής Ανάπτυξης και το Ταμείο Συνοχής, εξαιρούνται από το πεδίο εφαρμογής του ΕΤΠΑ και του Ταμείου Συνοχής επενδύσεις που αφορούν (α) σε χώρους υγειονομικής ταφής αποβλήτων και (β) επενδύσεις που αφορούν σε εγκαταστάσεις για την επεξεργασία υπολειμματικών αποβλήτων. Επομένως, τέτοιου είδους έργα πιθανότατα δεν θα είναι επιλέξιμα για συγχρηματοδότηση την Προγραμματική Περίοδο 2021-2027»,

Για τον λόγο αυτό, όπως τονίζουν, «δεδομένης και της απόλυτης αναγκαιότητας του έργου, σε περίπτωση μη συγχρηματοδότησής του από κονδύλια της Ε.Ε. θα πρέπει να αναζητηθούν κονδύλια από άλλες πηγές χρηματοδότησης (π.χ. Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), δανεισμός κ.λπ.)».

Το ζήτημα είναι πως το έργο της Πελοποννήσου δεν είναι και το μοναδικό. Υπολογίζεται ότι σε πανελλαδικό επίπεδο προγραμματίζεται η υλοποίηση έργων με συνολικό προϋπολογισμό άνω του 1 δισ. ευρώ για σύγχρονη επεξεργασία των απορριμμάτων. Από το πολυθρύλητο Ταμείο Ανάκαμψης δεν ζητήθηκαν πόροι για τα στερεά απόβλητα, καθώς λαμβανόταν ως δεδομένο ότι θα είναι εφικτή η χρηματοδότησή τους από άλλα ευρωπαϊκά ταμεία, τουλάχιστον κατά 600 εκατομμύρια ευρώ. Εάν οι πόροι αυτοί δεν εξασφαλισθούν, πρέπει τα χρήματα αυτά να αναζητηθούν από τον κρατικό προϋπολογισμό, ενώ απειλείται η μετακύλιση του κόστους στους δήμους και στους δημότες που θα πρέπει να πληρώσουν αυξημένα δημοτικά τέλη για να κλείσουν την «τρύπα».

Η διατύπωση μέσα σε επίσημο έγγραφο έρχεται να επιβεβαιώσει τους φόβους που αιωρούνταν εδώ και καιρό για προβλήματα στην υλοποίηση έργων απορριμμάτων ανά την Ελλάδα. Η χώρα μας βρίσκεται σε τεράστια απόσταση από τους ευρωπαϊκούς στόχους για την αύξηση ανακύκλωσης και επαναχρησιμοποίησης υλικών και τη μείωση των σκουπιδιών που θάβονται στο χώμα, προκαλώντας καταστροφική μόλυνση στις περιοχές διάθεσης.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Νέα καθυστέρηση στην ΣΔΙΤ για τα απορρίμματα – Έγγραφο βόμβα της Κομισιόν που ζητά …εξηγήσεις

Ο διαγωνισμός για το συγκεκριμένο έργο ξεκίνησε το 2011 και κατέληξε σε υπογραφή με τον Ιδιωτικό Φορέα Σύμπραξης (ανάδοχος η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ) το έτος 2018. Οπως είχε αποκαλύψει πρώτο πανελλαδικά από τις 8/7/2020 το Korinthia.net.gr, η Κομισιόν απέρριψε το αίτημα χρηματοδότησης κρίνοντάς το μη συμβατό με κοινοτικές οδηγίες, εντοπίζοντας υπερκοστολογήσεις και θέτοντας ενστάσεις για χωροθέτηση μονάδας επεξεργασίας απορριμμάτων σε περιοχή Natura στη Λακωνία. Ομως, στις 30/1/2021, η κυβέρνηση Μητσοτάκη προχώρησε στην υπογραφή των συμβάσεων που θέτουν το έργο σε ισχύ, παρέχοντας στον ανάδοχο δικαιώματα διεκδίκησης αποζημιώσεων.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ: Υπογράφεται η ΣΔΙΤ απορριμμάτων της Περιφέρειας Πελοποννήσου

Ο αρμόδιος Γενικός Γραμματέας Διαχείρισης Αποβλήτων του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας Μαν. Γραφάκος δήλωνε αισιόδοξος «για την τελική έκβαση της υπόθεσης», διότι μέσα από τις διαπραγματεύσεις η Κομισιόν θα πεισθεί να προχωρήσει στη χρηματοδότηση. Επειτα από τρεισήμισι μήνες, αποδεικνύεται ότι ελάχιστα έχουν αλλάξει…

Υπενθυμίζεται ότι θέμα αύξησης του κόστους για τους δημότες έχει τεθεί και για το ΣΔΙΤ Πελοποννήσου. Στο έγγραφο με το οποίο η Κομισιόν απέρριπτε πέρσι το καλοκαίρι τη χρηματοδότηση περιλαμβάνονταν ιδιαίτερα σκληρές διατυπώσεις, καθώς ανέφερε, μεταξύ άλλων, ότι δεν επιτυγχάνεται ο στόχος για τη μείωση των απορριμμάτων που πηγαίνουν για ταφή, ενώ δεν δίνει έμφαση στην ανακύκλωση, καθώς οδηγεί τα απορρίμματα σύμμεικτα σε Μονάδες Επεξεργασίας που βρίσκονται σε Αρκαδία, Μεσσηνία και Λακωνία, ενώ σε Κορινθία και Αργολίδα θα υπάρχουν μόνο Σταθμοί Μεταφόρτωσης.

Τέλος, το έγγραφο που παρουσιάζουμε δίνει μία ακόμη παραλλαγή στο συνολικό κόστος του ΣΔΙΤ Πελοποννήσου που εξελίχθηκε σε… ανέκδοτο όταν έγιναν οι σχετικές ανακοινώσεις στα τέλη Ιανουαρίου. Τότε, το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας αναφερόταν σε επένδυση 135 εκατομμυρίων ευρώ, το υπουργείο Ανάπτυξης και Επενδύσεων την ανέβαζε στα 150 εκατομμύρια, ενώ η Περιφέρεια Πελοποννήσου και η ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ κατέληγαν στα 152.000.000 ευρώ, εκ των οποίων τα 62,5 εκατομμύρια θα έρχονταν από την Ε.Ε. Τώρα στο έγγραφο αναφέρεται κόστος 148.537.000,00 ευρώ με τον ΦΠΑ.

Απόφαση επιτροπής: Τέλος τα SMS, ναι στις μετακινήσεις απο νομό σε νομό, απαγόρευση κυκλοφορίας μετά τις 12.30

Previous article

Το μυστήριο της Μαυρολίμνης Λουτρακίου (ΒΙΝΤΕΟ)

Next article

You may also like

Comments

Leave a reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *